Hraničářův učeň: Nositelé dubového listu

Halt ještě pravděpodobně nemá žádný přesný plán, co udělá, až se dostane do Skandie. Jak by také mohl, když ještě nezná situaci? Ostatně nejspíš by dokázal Willa i Evanlyn osvobodit bez delšího plánování. Jistě nemůže jen tak napochodovat do Hallasholmu (hlavní město Skandie) a říct: „Vraťte mi mého učně.“ Také samozřejmě na rozdíl od čtenáře neví, že oba zajatci jsou dávno na útěku. Přesto se situace se ale vyvine zcela nečekaným způsobem.

Nositelé dubového listu?
V recenzích na předchozí díly to nebylo potřeba zmiňovat, nyní je však vysvětlení na místě. O kom, že to mluví název čtvrtého dílu série? Samozřejmě o hraničářích. Každý hraničář nosí stříbrný dubový list jako odznak svého řemesla. Hraničářští učni pak nosí bronzové listy. Proč stříbrné a bronzové, proč ne zlaté a stříbrné? Dost možná má zlatý dubový list hlava hraničářského sboru, mistr Crowley. Jestli je to pravda, tak se s tím rozhodně nechlubí. Čtenáři Hraničářova učně, ale z Ledové země dobře vědí, že pod tento na první pohled jasný název se schová ještě někdo, kdo vůbec není hraničář. S ohledem na závěr knihy je titul Nositelé dubového listu prvním, který je nejen vhodně zvolený, ale také nese vlastní pointu.

Temudžajové
Poté, co se Will vyléčil ze závislosti na hřejivé trávě, by ideálně potřeboval ještě nějaký čas na zotavení. Ten mu ale není dopřán. Příběh zamotají Temudžajové, nájezdníci z Východní stepi, kteří nápadně připomínají Mongoly. Jistě nepřijeli do Skandie na přátelské setkání. Otázkou je kolik jich je a jaké mají záměry, dobývat nepříliš úrodnou zemi sněhu by jim k ničemu nebylo, kdyby neměli nějaké další plány. Co tedy chtějí?

Buď jak buď, stane se, že Halt a Horác se cestou srazí s Willem a Evanlyn a do toho ještě se skupinou, kterou vede jarl Erak. Ten samý, který prvně zajal a unesl učně i jeho kamarádku a následně jim pomohl k útěku. A okolnosti nakonec všechny nutí ke spolupráci. Skandijci a Araluenci se mohou spojit, čelí-li Skandie hrozbě jistého útoku tisíců Temudžajů. Stačí dvě hraničářské hlavy na to, aby uchránily Hallasholm? Co ještě vedle slavných legend skrývá Haltova minulost? A co oberjarl Ragnak a jeho přísaha bohům? Jaké překvapení chystá skirl Slagor, kterého čtenář zná z Ledové země jako dosud nezajímavého a protivného kapitána vlčí lodi, kterého nemá v úctě ani jeho vlastní posádka?

Hodnocení:9,9/10